רח' הסדנא 18 אזור התעשיה חולון

מוסך בחולון מורשה משרד התחבורה מס' 11636

ראשי יחסי הפחתה בגיר

יחסי הפחתה בגיר

יחסי הפחתה בגיר

צריך תיקון גיר? להצעת מחיר חינם, לבדיקת גיר חינם
התקשר עכשיו!  050-8464445

הגיר, כידוע, הוא תיבת התמסורת שמעבירה ומווסתת את תנועת המנוע אל הגלגלים תוך קביעת יחסי ההפחתה.

משמעותן של המילים המפוצצות האלה; תמסורת, יחסים, הפחתה די פשוטה ותוסבר כאן בקצרה.

שורש המילה 'תמסורת' – מ.ס.ר כלומר משהו מוסר דבר ומשהו נמסר.
ברכבים וגירים המשהו הזה הוא – כוח תנועה סיבובית.

המנוע מייצר תנועה קווית בבוכנות שהופכת לתנועה סיבובית על ידי חיבור הבוכנות (דרך טלטל) אל גל הארכובה. גל הארכובה מוסר את התנועה לגלגל התנופה שמוסר את התנועה אל הגיר. בגיר נקבע היחס בין סיבובי המנוע לסיבוב הציר המוביל לגלגלים והתנועה נמסרת ממנו עד הגלגלים.

'יחסים' זה דבר מאוד חשוב גם בין אנשים וגם בין רכיבים מכאניים. ב'יחסים' במנוע ובגיר הכוונה היא להשוות ולהבדיל בין התוצאות המתקבלות מהמנוע והן: כוח, מהירות, כמות (סיבובים).
במהירות נמוכה מתקבל כח גדול יותר המאפשר למנוע להתגבר על הכוחות המתנגדים לו ושואפים שהרכב יעצור (כבידה, חיכוך וכו'). במהירות גבוהה ביטוי כח המנוע קטן יותר, זו הסיבה שבעלייה יש לשלב להילוך נמוך יותר כדי לקבל יותר כח. כמות סיבובי המנוע שונה מכמות סיבובי הגלגלים. בדרך כלל (חוץ ממהירות שיוט) כמות הסיבובים מהמנוע גבוהה יותר ויש להפחית אותה אל הכמות הרצויה. ההפחתה הזו מתבצעת בגיר לפי יחסים שונים בין גודלם של גלגלי שיניים. קביעת יחסי ההפחתה היא עיקר עבודתם של הגירים ומבוצעת במגוון פתרונות מכאניים מרתקים.

בגדול זה עובד ככה: גלגל שיניים גדול המניע גלגל קטן יגרום לו להסתובב כמה פעמים על כל סיבוב אחד של עצמו אך בפחות כח. גלגל שיניים קטן המניע גלגל גדול יאלץ להסתובב כמה פעמים בעצמו על מנת ליצור סיבוב אחד של הגדול אבל ימסור יותר כח.

'יחסי ההפחתה', אם כן, הם קנה מידה של כמות הסיבובים היוצאת מהמנוע אל הגיר לעומת כמות הסיבובים שיוצאת מהגיר אל הסרן והגלגלים. הם מסומנים כשני מספרים המופרדים בנקודותיים (:). למשל, 4:1 – כלומר על כל 4 סיבובים שמפיק המנוע נוצר סיבוב אחד של הסרן. בהתחשב בתיאור יחסי הכוחות שלעיל, ניתן להבין שבהילוכים נמוכים בהם נדרש יותר כח על מנת להזיז את הרכב (כי אין מומנט של תאוצה והתמדה) יסובב גלגל קטן גלגל גדול, לכן יצטרך להסתובב יותר פעמים לדוגמא 7:1. בזמן תנועה מהירה הפעולה הפוכה; בהילוך שיוט שיש בכמה גירים (אוברדרייב) אפשר לקבל אפילו יחס של 0.75:1, כלומר על כל שלושת רבעי סיבוב מנוע מתקבל סיבוב שלם של הציר = הציר מסתובב מהר יותר מהמנוע.
וזה כל הקסם של הגיר.