רח' הסדנא 18 אזור התעשיה חולון

מוסך בחולון מורשה משרד התחבורה מס' 11636

ראשי תקלות ובעיות נפוצות בגירים אוטומטיים

תקלות ובעיות נפוצות בגירים אוטומטיים

תקלות ובעיות נפוצות בגירים אוטומטיים

גם ברכב בעל הספק מנוע טוב וחזק ביותר תהיה כמות "הכוח" מוגדרת ומוגבלת מראש.

אברי העברת הכוח, גיר אוטומטי או בשמו הנוסף תיבת ההילוכים נועדו למעשה לאפשר את ניצולו של הכוח המגיע מהמנוע בצורה הטובה ביותר.

גירים אוטומטיים נועדו לנצל את הכוח המגיע מהמנוע בהתאם למהירות הנסיעה, תנאי הדרך, הגיר תפקידו לתמרן נכון בין האטה והאצה על חשבון כוח ויכולת הסחיבה.

ככל שההילוך בו משתמשים נמוך יותר, צריכת הדלק גבוהה יותר, לכן על מנת לחסוך בדלק רצוי לעבור להילוכים גבוהים מהר ככל האפשר. חיסכון בדלק מתאפשר יותר בגיר אוטומטי והוא מתאפשר בגלל חילוף הילוכים בזמן הנכון והמדויק ביותר, ושימוש בהילוך הנכון ביותר במהירות מסוימת בנסיעה.

החלפת הילוכים בצורה ידנית על ידי הנהג היא למעשה ניתוק או שילוב בין גלגלי התשלובת השונים הנמצאים בגיר. כאשר הנהג מנתק את השילוב באמצעות ידית ההילוכים ולחיצה על דוושת הקלאץ' , נוצר מצב של הילוך סרק "ניוטרל" המנתק את אברי העברת הכוח את הגיר כולו מן המנוע.

קפיצות, רעשים, חריקות, רעידות, ונזילות שמן הם תקלות נפוצות בגירים אוטומטיים להלן התקלות והגורמים להם:

קפיצות בגיר

קפיצה בגיר לאחר שילוב הילוך, "קפיצה" שהיא חזרה ויציאה מהילוך, מסוכנת בנסיעה ויש לתקן אותה בהקדם האפשרי.

הסיבות לקפיצה יכולות להיות שונות, אלה כמה מהן:

  • חופש ומרווח גדול מדי בין גלגלי השיניים ובחלקי מגנון השילוב

  • שברים סדקים ושחיקה בשן אחת או כמה שיני הגלגלים

  • קפיצים ישנים, חלשים או שבורים

  • שבר בתוך מנגנון שילוב ההילוכים

  • מלגזי השילוב ישנים פגומים ומשופשפים

הילוכים ננעלים

נעילת הילוכים היא תקלה הפוכה לקפיצת הילוכים והיא יכולה לגרום להרס טוטאלי של הגיר תוך זמן קצר, אלה חלק מהגורמים:

  • שן שבורה באחד מגלגלי השיניים

  • שילוב של שני הילוכים בו זמנית עקב שבר או מרווח לא נכון

  • מתקן נעילת ההילוכים לא תקין

קושי ומאמץ בשילוב הילוך

קושי בשילוב הילוך ולפעמים יש מקרים שכלל לא מצליחים לשלב הילוך, הניסיון לשלב הילוך לעיתים מלווה ברעשים וחריקות. למצב זה יכולות להיות כמה סיבות:

  • כוונון לקוי של מנגנון השילוב

  • סכרון לקוי בין גלגלי השיניים

  • מזלג בורר הילוכים שחוק מאוד או עקום

  • ניתוק חלקי של המצמד

חריקות ורעשים

בזמן החלפת הילוכים ומעבר בין הילוכים נשמעים חריקות ורעשים בגיר האוטומטי, אלה הגורמים העיקריים:

  • שיניים משופשפות או פגומות בגלגלי השיניים

  • חוסר בשמן גיר אוטומטי החיוני לפעולה חלקה ושקטה בגיר.

רעידות

רעידות במצמד (קלאץ') בזמן שילוב הילוכים יכולות להגרם ממסבים פגומים בגיר, ניתן להחליפם.

נזילות שמן גיר

נזילות וחוסר שמן בגיר יכולות לגרום להתחממות הגיר, תקלה בגיר ומחייב טיפול מהיר. אלה רוב הסיבות לבעיה:

  • שמן דליל מדי ובלתי מתאים שהוכנס לגיר, מומלץ להשתמש בשמן גיר לפי הוראות יצרן הרכב.

  • אטם קרוע

  • מחזיר שמן פגום

  • מברגים משוחררים

  • מכסה המסבים לא אטום

מחיר לתיקון תקלות ובעיות בגיר

גירים אוטומטיים מורכבים ברכבים בצורה שונה, לפעמים מקומם ברכב קל ונגיש ולפעמים מסובך ומורכב הדורש זמן ומיומנות.

תיקון גיר אוטומטי דורש עבודה רבה והוא לא תיקון זול, במקרים רבים כדאי לשקול החלפת גיר חדש או משופץ זאת בהתאם לגיל הרכב ומספר קילומטרים שנסע.